Corona Update
11-12-2019

Ford vergroot rijbereik met sfeerverlichting in voertuigen

Experts zijn het erover eens: kleuren hebben invloed op ons humeur en gedrag. Hoe mooi zou het zijn om gebruik te maken van deze kracht om zo het bereik van een elektrische auto of bedrijfswagen te vergroten? Ford onderzoekt het fenomeen en de eerste resultaten zijn veelbelovend.

  • video afspelen
  • Klimaatbeheersing grote invloed op rijbereik

    Rijbereik is een van de belangrijkste discussiepunten als het gaat om elektrische auto’s. De nieuwste generatie accu’s maakt emissievrij rijden inmiddels mogelijk over lange afstanden. Ook wordt de accutechnologie continu verder ontwikkeld. Een andere belangrijke range-bepalende factor is de mens. Hoe efficiënter de bestuurder en passagiers omspringen met energie, hoe langer er kan worden gereden op een volle accu.

    Uit onderzoek van het Noord-Amerikaanse National Renewable Energy Laboratory blijkt dat het gebruik van de climate control het bereik van een elektrische auto met tot wel vijftig procent kan verlagen.


    • Rood licht
      Rood licht
    • Rood-Blauw licht
      Rood-Blauw licht
    • blauw licht
      blauw licht
  • Rood of blauw

    Met de geavanceerde Transit Smart Energy Concept onderzoekt Ford manieren om het energieverbruik van emissievrije auto’s en bedrijfswagens zoveel mogelijk te verlagen, om daarmee het elektrische rijbereik verder te verhogen. Door gebruik te maken van gekleurde sfeerverlichting is het mogelijk om de gevoelstemperatuur van passagiers te verhogen met rood licht, en verlagen met blauw licht. Dit met als doel om de airco in de zomer en de verwarming in de winter lager te kunnen zetten.


  • video afspelen
  • Sfeerverlichting helpt je verder rijden

    Ford heeft het innovatieve systeem getest in haar Weather Factory, het speciale testcentrum in Keulen, onder omstandigheden van een winterse dag bij 0 ºC en een hete zomerdag bij 30 ºC. De passagiers werd gevraagd hoe behaaglijk ze de interieurtemperatuur vonden en het klimaatbeheersingssysteem werd vervolgens op de wensen ingesteld. In beide gevallen bleek dat met de ingeschakelde sfeerverlichting het energieverbruik lager was: 3,3 procent voor het koelen en 2,5 procent bij het verwarmen van de cabine.

    Hiernaast werkt Ford aan meer geavanceerde features om voertuigen zoals de Transit Smart Energy Concept verder te kunnen laten rijden. Zo leveren de zes zonnepanelen op het dak van de Transit Smart Energy Concept energie voor de stoelverwarming en cabineverlichting. Ook maakt het Heat Recovery System slim gebruik van onder meer de warmte die vrijkomt vanuit de aandrijving, om zo het bereik tot wel 20% te verhogen. De dubbele beglazing, extra isolatie en een speciale scheidingswand tussen de toegangsdeur en het passagierscompartiment zorgen ervoor dat zo min mogelijk energieverlies optreedt. De slimme, elektrische bedienbare schuifdeur gaat onder bepaalde omstandigheden half open om de koude of warme lucht zoveel mogelijk binnen te houden.


  • video afspelen
  • Klimaatbeheersing grote invloed op rijbereik

    De Ford Transit Smart Energy Concept beschikt ook over verwarmde interieurpanelen en zitplaatsen die door passagiers individueel zijn in te stellen. Ford werkt aan nieuwe technologie die het mogelijk maakt voor de bestuurder om de klimaatbeheersing per zitplaats te regelen. Daarnaast wordt het mogelijk om de klimaatbeheersing automatisch uit te schakelen wanneer de zitplaats niet bezet is om nog meer energie te besparen. De Transit Smart Energy Concept gaat naar verwachting later dit jaar z’n eerste praktijkkilometers op de openbare weg maken.

     Deel dit bericht



Gerelateerde nieuwsberichten

De geëlektrificeerde versies van de Ford Transit Custom – de Plug-In Hybrid en de EcoBlue Hybrid – zijn uitgeroepen tot International Van of the Year 2020 ... Lees verder

Ford Charging Solutions ontzorgt rijders van elektrische Fords ... Lees verder



Nieuws



Algemene voorwaarden Privacy Beleid Vacatures